title
کد خبر: 230038
00
ترجمه اختصاصی/ درمان‌های خانگی نیش کک

طبق مطالعات انجام شده،کک حشره بسیار کوچکی است که می‌تواند به ارتفاع ۳۳ سانتی‌متر به صورت افقی و ۱۸سانتی‌متر به صورت عمودی بپرد.همانطور که گفته شد از خون پستانداران به ویژه حیواناتی مانند گربه و سگ تغذیه می کند.

به گزارش سرویس خبری‌ بهداشت‌نیوز نوع خون، و بوی بدن،از مواردی هستند که برخی افراد را مستعد ابتلا به این نیش ها می کنند.کک ها بدن مقاومی دارند،بنابراین از ناخن های حیوانات جان سالم به در می برند و همچنین در جاهایی می‌مانند که به راحتی نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد،مثلاً پشت گوش یا روی سر.در انسان،گزش اغلب در پاها اتفاق می‌افتد.چند ثانیه پس از نیش، پوست معمولا ملتهب می شود و این التهاب با خاراندن مداوم یا عدم رعایت بهداشت مناسب بدتر می شود.بنابراین، مهم است که مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

محل را به خوبی با آب و صابون خنثی بشویید.

با پارچه بدون پرز خشک کنید.

از خاراندن خودداری کرده چندین بار در روز از گاز یا پانسمان استفاده کنید

اطراف گزش را خراش ندهید.

کک‌ها ناقل بیماری‌هایی مانند تیفوس، بیماری ریکتزیال، طاعون بوبونیک، تک یاخته‌ها و آلودگی‌های کرمی شناخته شده‌اند.آنها همچنین می توانند باعث درماتیت شوند و اگر به درستی با آنها برخورد نشود،می توانند به عفونت هایی مانند سلولیت و آبسه تبدیل شوند.بنابراین علاوه‌بر داروهای موجود برای درمان گزش کک،چند اقدام پیشگیرانه هم وجود دارد که باید برای جلوگیری از عفونت در ناحیه آسیب دیده انجام بدهید.

 

درمان های طبیعی برای نیش کک

 

آلوئه ورا

 

یکی از رایج ترین داروهایی که برای تسکین خارش و سوزش استفاده می شود،آلوئه ورا است.بر اساس تحقیفات منتشر شده،این گیاه دارای خواص ضد عفونی کننده،ضد التهابی و شفابخش است.

نحوه استفاده:یک ساقه آلوئه ورا را به صورت افقی ببرید و قسمت ژل را روی محل جوش قرار دهید.سپس با گاز یا چسب چند دقیقه نگه دارید تا پوست تمام مایع را جذب کند.

 

چای

 

چای معمولی به‌دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی بیوتیکی که دارد،یک داروی موثر برای کاهش خارش و جلوگیری از عفونت است.

نحوه استفاده:چای را دم کنید و بگذارید خنک شود.سپس آن را با گاز یا پارچه روی محل جوش بمالید.اگر چای کیسه‌ای دارید،می‌توانید آن را مستقیماً روی پوست بگذارید.

 

گیاهان دارویی

 

اگر برگ های ریحان یا گل همیشه بهار را در خانه دارید،در استفاده از آنها برای درمان التهاب ناشی از نیش کک تردید نکنید.این گیاهان معمولاً دارای اثرات تسکین دهنده هستند و می توانند در کاهش خارش ناشی از نیش کک نقش داشته باشند.

نحوه استفاده:مقداری برگ ریحان تازه و گل همیشه بهار را خرد کرده و با کمی آب یا اسانس مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

 

جو دوسر

 

بسیاری از خواص جو دوسر برای مراقبت از پوست است.همچنین براساس تحقیقات انجام شده،جو دو سر به‌دلیل وجود آنتی هیستامین و آنتی باکتری‌های موجود در آن،به پاکسازی و تسکین خارش کمک می‌کنند.

نحوه استفاده:آب گرم را در یک کاسه بریزید یا وان حمام را پر کنید.سپس، چند قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر بپاشید و با کمک پنبه،آن را به ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند.

 

نارگیل

 

اگرچه استفاده از نارگیل در درمان‌های خانگی چندان رایج نیست،اما گفته می‌شود که این میوه به‌دلیل فعالیت ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد،برای مقابله با تورم مفید است.

نحوه استفاده:یک نارگیل را از وسط نصف کنید.سپس، پالپ آن را استخراج کرده و در مخلوط کن بریزید.کمی از مخلوط را روی جوش‌ها بمالید و به مدت یک ساعت با حوله یا پارچه بپیچید.سپس با آب ولرم بشویید.این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

 

جوش شیرین

 

اگرچه برای استفاده روزانه روی پوست توصیه نمی شود،اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این ماده می تواند قرمزی،خارش و سوزش ناشی از نیش کک را از بین ببرد.بسیاری از کرم هایی که بدون نسخه ارائه می‌شوند،حاوی جوش شیرین هستند.

نحوه استفاده:یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و چند قطره آب را در یک کاسه بریزید.خوب هم بزنید تا خمیری به دست آید.روی جوش بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه قبل از شستشو عمل کند.

 

پوست لیمو

 

لیمو و پوست آن خواص مفیدی برای سلامتی دارند. در واقع، پوست لیمو یکی از پرکاربردترین داروهای طبیعی برای تسکین خارش ناشی از نیش کک است.

نحوه استفاده:در یک قابلمه،یک فنجان آب و پوست یک لیمو را بریزید و پنج دقیقه بجوشانید.از روی حرارت بردارید و بگذارید بماند تا خنک شود.سپس با کمک پنبه یا گاز روی محل گزش بمالید.

 

عسل

 

اگر از گزش کک رنج می برید عسل گزینه دیگری است که می تواند مفید باشد.تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که این محصول طبیعی دارای خواص ضد میکروبی،ضد التهابی و شفابخش است.

 

تاریخ : ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲

منبع : step to health 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز